Winkelwagen
Terug
9 januari 2024

Help! Hoe stel ik een weekmenu samen?

Tips voor het samenstellen van een weekmenu. Inclusief lekkere voorbeeld lunches en ontbijtjes.

Je staat in de supermarkt en komt ineens tot het besef dat je nog moet bedenken wat je de komende dagen wil eten. Je komt niet veel verder dan die vier standaard gerechten die al met enige regelmaat op het menu staan. Herken je dit?

Het kan soms best lastig zijn om lekker en gevarieerd te eten. Het samenstellen van een weekmenu kan je hierbij helpen. Zo hoef je maar één keer per week na te denken over het avondeten, weet je wat je kan verwachten én kom je niet in de verleiding om impulsaankopen te doen.

Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet om zelf een weekmenu samen te stellen.

Tips voor het samenstellen van een weekmenu

1. Neem een vast moment in de week

Bepaal voor jezelf een vast moment in de week waarop je een weekmenu gaat samenstellen, bijvoorbeeld elke zondagmiddag. Pak vervolgens je agenda erbij. Heb je afspraken of drukke dagen? Zijn er bepaalde dagen dat je wat extra tijd hebt om maaltijden voor te bereiden of juist dagen waarop je maar weinig tijd hebt? Houd hier dan rekening mee.  

2. Check je voorraad- en koelkast

Bekijk van tevoren eens goed wat je nog in huis hebt. Heb je nog producten in de koelkast of keukenkastjes die de komende week opgemaakt moeten worden? Probeer hier dan recepten mee samen te stellen.

3. Bewaar je favoriete recepten

Heb je een recept gegeten die je erg lekker vond? Sla deze dan op. Maak een fysieke of online map waarin je deze recepten bewaard. Zo wordt het makkelijker om in het vervolg een nieuw weekmenu samen te stellen.

4. Maak een boodschappenlijstje

Niets zo vervelend als thuiskomen en erachter komen dat je één (of twee) ingrediënten vergeten bent. Maak van tevoren, zodra je het weekmenu hebt samengesteld, een boodschappenlijstje zodat je precies weet wat je nodig hebt. Tip: ga je altijd naar dezelfde supermarkt? Maak dan het boodschappenlijstje op volgorde van de looproute door de supermarkt. Scheelt weer tijd!

5. Houd het realistisch

Je wil een zo lekker mogelijk weekmenu, maar houd het wel realistisch. Het liefst wil je natuurlijk elke dag een uitgebreid ontbijt en lunch, maar dat is niet altijd haalbaar. Wissel af tussen wat uitgebreide en simpele receptjes.

Inspiratie voor ontbijt en lunch

Om jou wat inspiratie te geven om dit weekmenu verder te vullen hebben we een aantal voorbeeld ontbijtjes en lunches op een rij gezet.

10x voorbeeld ontbijtjes

  1. PS. food & lifestyle croissant met PS. food & lifestyle chocolade hazelnootpasta
  2. 150 g Griekse yoghurt 0% vet met PS. food & lifestyle granola pecan mango
  3. PS. food & lifestyle witbrood met roerei van 1 ei
  4. PS. food & lifestyle ontbijtkoek met dun laagje roomboter
  5. PS. food & lifestyle meerzaden crackers met hüttenkäse, kipfilet en ¼ avocado
  6. 150 g magere kwark met PS. food & lifestyle muesli chocolade pecan karamel
  7. PS. food & lifestyle chocolade pudding ready to go
  8. PS. food & lifestyle flensjes appel-karamel met PS. food & lifestyle gezouten karamelstroop
  9. PS. food & lifestyle frambozencake met PS. food & lifestyle aardbeienjam
  10. PS. food & lifestyle smoothie mango ready to go

10x voorbeeld lunches

  1. PS. food & lifestyle zalm wrap met roomkaas light, 40-50 g gerookte zalm, ¼ avocado en 150 g komkommer
  2. PS. food & lifestyle toast classic met achterham, hüttenkäse, 100 g tomaat en 50 g radijs
  3. PS. food & lifestyle Mediterraan broodje met 40-50 g gerookte kipfilet, 1 el mayonaise en 200 g rauwkost naar keuze
  4. PS. food & lifestyle croissant met verse eiersalade en 150 g komkommer
  5. PS. food & lifestyle meerzaden crackers met smeerkaas 20+, kipfilet en 100 g cherrytomaatjes
  6. PS. food & lifestyle omelet met kruiden met roomkaas light, 40-50 g gerookte zalm, 30 g verse spinazie en 150 g komkommer
  7. PS. food & lifestyle sesam lijnzaadbrood met 40-50 g forel, 100 g radijs en verse peterselie
  8. PS. food & lifestyle meerzaden bolletje met 1 gekookt ei, ¼ avocado en 150 g tomaat
  9. PS. food & lifestyle naturel crackers met 3 tl verse geitenkaas en 100 g gegrilde courgette
  10. Tosti caprese van PS. food & lifestyle witbrood met 3 tl hüttenkäse, 150 g tomaat en verse basilicum

Download voorbeeldweekmenu

De avondmaaltijden zijn in het voorbeeldweekmenu alvast voor jou ingevuld. Wil je graag meer inspiratie voor avondmaaltijd recepten? Neem dan een kijkje tussen onze koolhydraatarme recepten

Terug naar overzicht